Nieuws 

En de winnaar is...

René Kloppenburg van KPN!! Na 4 inspiratiesessies en een zinderende finale werd René uit 8 finalisten gekroond tot Manager of the Year 2023! Namens de jury: "René is sterk op zowel strategisch als op operationeel gebied, en daarmee de winnaar van Manager of the Year 2023!


Laatste early bird tickets! 

De laatste early birds tickets worden de komende dagen verkocht. Vanaf maandag 9 oktober zijn kaartjes voor Manager of the Year tegen de reguliere prijs van 279 euro te koop. 
Sla nog snel je slag en koop een kaartje tegen de early bird prijs!

Vlogdag finalisten Manager of the Year  

Ter voorbereiding op de Manager of the Year Award heeft hoofdsponsor Yource een vlogdag georganiseerd voor de 8 finalisten. Deze vlogdag stond in het teken van jezelf presenteren. Bekijk nu het kijkje achter de schermen bij de vlogdag.

Nieuwe podcast met HEMA!

CCMA is te gast bij HEMA. We spreken Martijn Regterschot, Teamlead Customer Experience, over zijn doelen voor het komende jaar, chatbots, voicebots, en nog veel meer. Luister de podcast nu via je favoriete podcast app.

Koop nu je ticket voor Manager of the Year 2023!

De early bird kaartverkoop is van start voor hét event van het jaar: Manager of the Year op 2 november. Koop snel je kaartjes tegen de early bird prijs!


De 8 finalisten zijn bekend!

Het was een pittige dag! Vrijdag 5 mei kwam de Management of the Year jury bij elkaar in Amersfoort. Om van maar liefst 54 nominaties terug te gaan naar 8 finalisten. 

Bekijk snel wie door is naar de finale!


And the winner is....

Centraal Beheer Achmea!!

Uit de vele deelnames heeft de jury van de Nationale Klantcontact Week Centraal Beheer Achmea als winnaar uitgeroepen. Zij hebben een teamuitje gewonnen en uiteraard een feestelijke taart! 

NKW start 8 mei! 

Nog een paar weken en dan is het weer zover: De Nationale Klantcontact Week! Van 8 tot en met 12 mei zetten we klantcontactmedewerkers in het zonnetje om hen te waarderen voor het belangrijke werk dat ze doen. Wij helpen je graag de festiviteiten! Schrijf je in met je team en maak kans op een toffe teamprijs!


Interview Florius

Samen met Deliane Schimmel blikken we terug op het afgelopen jaar. Hoe is het haar vergaan na het winnen van de CCMA Manager of the Year Award? Wat heeft het haar gebracht? En, met welke ontwikkelingen is ze nu bezig bij de klantenservice van Florius? Je hoort het in de nieuwste aflevering van onze podcast!

Interview VGZ

Spraakgestuurd routeren en voicebots. In dit interview met Misha van Wijmeren en Davey Vogel van VGZ hoor je hoe zij deze technieken toepassen bij VGZ. Je leert hoe ze de implementatie hebben aangepakt, welke use cases ze gekozen hebben én hoe ze het hebben uitgerold over alle merken van VGZ. Veel leesplezier!

Let's grow

Tijddens ons 25-jarig jubileum draait alles om groei en de CCMA wil klantcontactexperts helpen om te groeien. Tijdens verschillende evenementen dit jaar krijg je de kans om te leren van andere professionals in de branche, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en inzicht te krijgen in de nieuwste trends en ontwikkelingen in klantcontact. Kortom, Let's grow samen met de CCMA!

Interview Greenwheels

De CCMA krijgt een kijkje in de keuken van Greenwheels en spreekt met Andrew Berkhout, directeur, en Claudia Wohlschlager, manager customer care van Greenwheels. Hoe verstevig je het partnership met een externe klantenservice en breng je het Greenwheels gevoel over? Niet alleen in Nederland, maar ook over de grens in Turkije. De passie om het voor de klant altijd beter te doen spat er vanaf.Veel luisterplezier!

Interview Maaike Groenewege

Chatbots, conversation design en ChatGPT. Het komt allemaal aan bod in deze nieuwe podcast aflevering voor Kijkje in de Keuken. Maaike vertelt wat de stand van zaken is ten aanzien van AI en chatbots in Nederland. Ook geeft ze handige tips wat je wel en niet moet doen bij de introductie van een chatbot. Veel luisterplezier!

Interview United Consumers

Een kijkje in de Keuken bij United Consumers. Een organisatie die al meer dan 20 jaar bestaat en waar Monique van den Broek verantwoordelijk is voor de service teams. We praten over het belang van bereikbaarheid, de aanvulling van digitaal klantcontact op telefonie en de klant van A tot Z helpen.


Interview Eneco

Ruud is Product Owner Online Service en Conversational bij Eneco. We hebben het over verbinding zoeken met customer care, je communicatie afstemmen op tante Truus en ome Henk en ‘durven en doen’. Want door te experimenteren leer je en lever je uiteindelijk een betere klantervaring. Een kijkje in de keuken van digitale service bij Eneco. 


Roundtables impact energiecrisis

De impact van de energiecrisis en stijgende prijzen door inflatie merken we allemaal als consument. In veel klantenservices speelt dit ook, waar meer en meer klanten aangeven hun rekeningen niet meer te kunnen betalen. In 2 digitale roundtables delen we met elkaar onze uitdagingen en learnings op dit vlak.


Interview Budget Thuis

Sinds 1 september is Wout Hut bestuurslid van CCMA. Een mooi moment voor een interview om Wout beter te leren kennen én alle ins en outs van de klantenservice van Budget Thuis te ontdekken.

Primeur: Dit interview is binnenkort ook als podcast te beluisteren!


Site visit SOS International

Op 3 november gaat CCMA op site visit bij SOS International. Tijdens corona moest zij in korte tijd enorm opschalen om het Bron en Contact Onderzoek te kunnen uitvoeren. Zij gingen o.a. van 75 FTE instroom per jaar naar 250 FTE instroom per week. Hoe pak je dat aan?


Verslag studiereis

2 dagen - 25 deelnemers - 4 finalisten Manager of the Year De Nederlandse Loterij, DAS, NS en Florius: Het recept voor een inspirerende en leerzame studiereis. Kriskras door Nederland om de finalisten te bezoeken. We blikken terug op 2 toffe dagen. Lees je mee?

Interview Heineken

Een tof gesprek met een toffe klantcontact manager. Leendert van der Plas is vanuit een geheel andere achtergrond gestart in klantcontact. In het interview vertelt hij over zijn 'bubbels', hoe hij drempels verlaagt en hoe hij van de verschillende disciplines in zijn afdeling 1 team maakt.


CCMA on tour: Studiereis 6 en 7 oktober

Na de zinderende finale tijdens Manager of the Year laten we onze communityleden graag kennismaken met de finalisten. We gaan bij hen alle 4 op bezoek tijdens de studiereis op donderdag 6 en vrijdag 7 oktober. 


ALV vrijdag 24 juni

Ben je CCMA lid en wil je graag meepraten over de toekomst en het beleid van de CCMA? Dan is dit je kans! Op 24 juni a.s. vindt de jaarlijkse CCMA algemene ledenvergadering plaats. Als CCMA community member ben je van harte welkom om mee te denken en stemmen.

Interview WoningNet

"Het belang van de klant staat voorop." Die spreuk horen we vaker in klantcontact. Maar hoe pas je dat toe in de praktijk? In onze interviewserie met managers in klantcontact legt Gonny Dunnink-Verhoef uit hoe zij dat doet bij Woningnet.


Deliane Schimmel winnaar Manager of the Year 2022!

Na een lang traject van nomineren, selecteren, jurybezoeken, vlogdagen en de halve finale heeft Deliane Schimmel de award Manager of the Year 2022 gewonnen!


Finalisten Manager of the Year 2022!

Donderdag 19 mei was het zover! 4 kandidaten gaan door naar de finale op 9 juni om de award Manager of the Year 2022 in de wacht te slepen. Lees snel wie het zijn.


Interview Independer 

Voor onze nieuwe serie 'Stokje doorgeven' hebben we Sharony Hosman van Independer geinterviewd. Welke successen en uitdagingen heeft zij als contactcentermanager?

Nienke Bloem

Zij weet zo goed als alles over customer experience!

Nienke Bloem is de vrouw in de blauwe jurk die de missie heeft om de wereld mooier te maken voor klanten en medewerkers. Zij is internationale spreker op events, zij geeft masterclasses, zij traint, leidt op en schrijft boeken. Haar kantoor hangt vast vol met ingelijste certificaten, allemaal gehaald ten dienste van DE KLANT. Ken je haar nog niet? Check dan www.nienkebloem.nl.

Omdat de CCMA graag kennis wil delen hebben we Nienke gevraagd antwoord te geven op vragen uit onze community. In 3 video's geeft ze haar visie en tips hoe om te gaan met welbekende uitdagingen in klantcontact.

Video 1
Vraag 1️⃣: Hoe ga ik van cost-center naar value-center?
Vraag 2️⃣: Hoe zorg ik voor integraal werken, zodat ook de teams en medewerkers die geen direct klantcontact hebben wel de focus op de klant krijgen?
>>> Kijk hier video 1 terug

Video 2
Vraag 1️⃣: Hoe zorg je ervoor dat klantbeleving niet het onderspit delft in jouw contact center?
Vraag 2️⃣: Hoe kun je klanten blijven verrassen?
>>> Hier vind je video 2

Video 3
Vraag 1️⃣: Hoe houden we het uitvragen van klantfeedback via enquetes leuk voor de klant?
Vraag 2️⃣: Hoe zorgen we dat in het aanbieden van self service we het voor elke klant goed doen?
>>> Video 3 vind je hier

Interview Sydney Brouwer & Viisi


Hoe blink je uit in Klantcontact en hoe onderscheid je je van andere bedrijven? Sydney Brouwer ging voor CCMA op bezoek bij Viisi Hypotheken. Bekijk in de video snel wat hun geheim is!

Nieuwe website en huisstijl voor CCMA

De Customer Contact Management Association heeft in samenwerking met hun vriend Telecats (Sander Hesselink) een volledig nieuwe website en een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Deze site gaat ons helpen professionals in ons mooie vakgebied aan elkaar te blijven verbinden.


“Als CCMA hebben we het afgelopen jaar veel vernieuwingen doorgevoerd, niet in de laatste plaats door meerdere nieuwe bestuursleden. Een welkome frisse wind door onze activiteiten, aanpak en positionering. En met nieuwe energie om veel gave dingen te doen voor onze mooie branche. Daar past natuurlijk ook een nieuwe huisstijl én een nieuwe website bij, waar we super trots op zijn!” - aldus Sandra van Maarseveen, voorzitter van CCMA.

Sander Hesselink: "In een tijd waarin werken op afstand voorlopig het nieuwe normaal in klantcontact lijkt te zijn geworden, is samenwerken in een branchevereniging zoals de CCMA des te belangrijker. Een goed digitaal platform voor het delen van kennis en ervaringen en het verbinden van professionals is daarbij van grote waarde. Mooi dat we als vriend van de CCMA een bijdrage hebben kunnen leveren aan deze “digitale transformatie"."



Klantcontact Manager van het jaar word je zo - Podcast Sydney Brouwer & Cynthia Mak


Sydney en Cynthia spreken in zijn 94e! podcast o.a. over haar visie op klantcontact, haar werk bij Talpa Network en over haar eigen reis. Cynthia is namelijk als agent begonnen tijdens haar studie en is zo doorgegroeid naar haar huidige functie. Ook geeft ze advies aan iedereen die carrière wil maken in de wereld van klantcontact. Laat je inspireren door Cynthia Mak!

Cynthia Mak CCMA Manager of the Year 2021 

Utrecht - Op donderdag 3 juni 2021 is live vanuit studio DUS in Utrecht Cynthia Mak (Talpa Network) uitgeroepen tot ‘Manager of the Year 2021’. Zij wist de jury te overtuigen door de onderscheidende manier waarop ze medewerker, klant en bedrijfsdoelstelling bij elkaar brengt. Ze is een echte ambassadeur voor het klantcontact vak. Cynthia liet met deze titel medefinalisten Barbara de Koning Gans (Rabobank), Gitta Hoeks (Zilveren Kruis Achmea) en Ramond Leenders (GGD Regio Utrecht) achter zich.

Manager of the Year
De verkiezing tot ‘Manager of the Year’ is een jaarlijks terugkerend event van de CCMA waarin de beste en meest vooruitstrevende Customer Contact Manager wordt bekroond met de prestigieuze CCMA Award. Na een road to the finals traject waarin de genomineerden zich tijdens een podcastday, jurybezoeken en een halve finale hebben moeten presenteren aan de vakjury is Cynthia Mak uit meer dan 60 genomineerden uitgeroepen tot ‘Manager of the Year 2021’.

’Wat opvallend is aan Cynthia is dat zij op een uitstekende wijze de verbinding legt tussen mens en techniek. Haar energie en drive laten zien dat zij een inspiratie is voor ons vakgebied en voor de CCMA.’’

Aldus Maarten Vader, juryvoorzitter CCMA Awards.